Терапевтична ботаніка. Рекомендації до проведення психологічно-реабілітаційних занять в ботанічних садах
Ключові слова:
ботаніка, терапія, ботанічний сад, ботанічна арттерапія, емоційний стан, терапевтична ботанікаКороткий опис
Посібник «Терапевтична ботаніка» презентує концептуальні засади та практичні інструменти використання природного середовища ботанічних садів як ресурсу психоемоційної підтримки для різних категорій відвідувачів. Видання має міждисциплінарний характер і поєднує знання з ботаніки, екології, арттерапії та терапевтичного садівництва.
Особливий акцент зроблено на терапевтичній екскурсії – спеціально спроєктованій формі взаємодії з природою, яка інтегрує екологічну освіту з елементами психологічної підтримки, фізичної активності та творчої взаємодії. У посібнику наведено приклади тем для таких екскурсій, майстер-класів та інтерактивних ігор, адаптованих для роботи з різними віковими та цільовими групами: дітьми, підлітками, студентами, внутрішньо переміщеними особами, людьми з інвалідністю чи ментальними порушеннями, військовослужбовцями та членами їхніх родин.
Рекомендації включають інструкції з оцінки впливу занять на емоційний стан учасників – зокрема щодо зменшення проявів тривожності та депресії – а також щодо стимулювання когнітивних функцій, покращення пам’яті, моторики та сенсорного сприйняття. Окремо розглядаються принципи створення інклюзивного, доступного та емоційно безпечного простору для всіх учасників.
Рекомендації розроблені у Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка НАН України на основі практичного досвіду реалізації проєкту за програмою «Міні-грантів» з терапевтичного садівництва від ГО «Partnerships for Nature» за підтримки BGCІ та Ботанічного саду Північної Кароліни (США) (facebook, #терапевтична_ботаніка).
Посібник орієнтований на фахівців, які працюють на перетині психології, реабілітації, екологічної освіти, соціальної підтримки та садово-паркового мистецтва: екскурсоводів, співробітників ботанічних садів і дендропарків, психологів, педагогів, коучів, а також спеціалістів із терапевтичного садівництва та арттерапії.
Розділи
Посилання
Бондар І. О. Теорія кольору: навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.051501 “Видавничо-поліграфічна справа”. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2016.164 с.
Блінов О.А. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод психологічної хірургії. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2015.No 4(29). С. 5-9. Режим доступу: https://core.ac.uk/reader/229857210
Ворсобин В.Н., Жидкин В.Н. Изучение цвета при переживании положительных и отрицательных эмоций школьниками. Вопросы психологии, 1980. № 3.124 с.
Вікіпедія. Вільна енциклопедія. https://uk.wikipedia.org/wiki/
Дудяк В. О., Занько Н. В., Сельменська З. М. Природа кольору та його характеристики. Львів: Укр. акад. друкарства, 2013. 208 с.
Думенко І., Тайхриб К. Дослідження впливу кольорів на оптимізацію навчального процесу. MOTROL, 2012. Vol. 14., №2, С. 148 -151. Режим доступу: http://megalib.com.ua/sections/Psychology.html.
Ільїн Е. П. Емоції і почуття, глава 18. Режим доступу: http://psychologis.com.ua/-1-43.htm
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Коляденко, С. М., Літяга, І. В. (2022) Використання проективних метафоричних асоціативних карт “Pockets” (“Кишені”) у процесі підготовки фахівців соціальної сфери. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова (90). С.68-75. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.90.14
Костю С., Марценюк М. До питання історії вивчення поняття спілкування. Вісник Національного університету оборони України. зб-к наук. праць. К.: НУОУ, 2019. Вип. 2 (52). С. 72-78. DOI: 10. 33099/2617–6858 – 2019– 52– 2 – 72-78
Костюченко О. В. Психологічна роль одоративної складової Світосприймання у життєдіяльності сучасника. Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : матеріали міжнародної науково-практичної конференції), м. Київ, 8 грудня 2023 р. Львів –Торунь : Liha-Pres, 2023. С. 93-97. https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-23
Мірошниченко О.А. Акмеологічні засади проведення психолого-педагогічних тренінгів для дорослих: Навчально-методичний посібник. Житомир: Вид-во «Рута», 2019. 239 с. http://eprints.zu.edu.ua/33898/1/3333.pdf
Мушкевич М.І., Чагарна С.Є. Основи психотерапії: навч. посіб. за ред. М.І.Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк: Вежа-Друк, 2017. 420 с.
Основи психотерапії: навч. посіб / М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна; за ред. М. І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с. https://core.ac.uk/download/pdf/153588416.pdf
Основи теорії кольору. Навчально-методичний посібник для здобувачів освітнього ступеня бакалавра спеціальності 186 “Видавництво та поліграфія” усіх форм навчання [Електронний ресурс]/ [упоряд. Т.І. Веретільник, Л.Д. Мисник, Капітан Р.Б., Мамонов Ю.П., Манзюра О.В.]; М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси : ЧДТУ, 2020.130 с.
Панфилова М.А. Графическая методика «Кактус». Обруч. №5. 2000. С. 12-13.
Пушкар О. І., Бондар І. О. Теорія кольору: конспект лекцій для студентів напряму підготовки “Видавничо-поліграфічна справа” усіх форм навчання. Х.: Вид. ХНЕУ, 2008. 147 с.
Проданчук І.В., Білоусова Г.Г. Обгрунтування вибору кольору для шкільного форменого одягу. Вісник КНУТД, 2007. № 1. С. 84–88.
ТімченкоО.В., Похілько Д.С. Аналіз сучасних методів діагностики емоцій у дітей. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 2017. Випуск 55. С. 259-268. https://core.ac.uk/download/pdf/144775208.pdf
Рожевий колір пригнічує агресію: цікава теорія Шаусса. Поштівка, 2016. https://poshtivka.org/rozhevyj-kolir-prygnichuye-agresiyu-tsikava-teoriya-shaussa/
Сью Стюарт-Сміт. Садотерапія. Як позбутися бур’янів у голові. [Переклад на укр.: Яна Філоненко]. Yacaboopublishing, 2021. 328 с.
Ткаченко А. А. Духовно-природная психотерапия. (Эсхатологический аспект). Личностная и профессиональная элитарность. Кировоград: КОД, 2001. 220 с.
Цимбалюк І. М. Психологічне консультування та корекція: навч. посібн., модульно-рейтинговий курс. [2-е вид., випр. і доп.]. К.: Професіонал, 2007. 544 с.
Шамлян К.М. Символ дерева у психодіагностиці та психотерапії. Національний лісотехнічний університет України. Науковий вісник, 2006, вип. 16.4. С. 158-163.
