Therapeutic Botany: Guidelines for Conducting Psychosocial Rehabilitation Activities in Botanical Gardens
Keywords:
Therapeutic Botany, Psychosocial Rehabilitation, Botanical GardensSynopsis
The manual Therapeutic Botany presents the conceptual foundations and practical tools for utilizing the natural environment of botanical gardens as a resource for psycho-emotional support for diverse visitor groups. The publication is interdisciplinary, integrating knowledge from botany, ecology, art therapy, and therapeutic horticulture.
A special focus is placed on the therapeutic excursion – specially designed form of interaction with nature that combines environmental education with elements of sychological support, physical activity, and creative engagement. The manual provides examples of topics for such excursions, workshops, and interactive games adapted for various age and target groups: children, adolescents, students, internally displaced persons, individuals with disabilities or mental disorders, military personnel, and their families.
The recommendations include guidelines for assessing the impact of activities on participants’ emotional states – particularly regarding the reduction of anxiety and depressive symptoms – as well as stimulation of cognitive functions, improved memory, motor skills, and sensory perception. Principles for creating an inclusive, accessible, and emotionally safe environment for all participants are also addressed.
The recommendations were developed at the M. M. Gryshko National Botanical Garden of NAS of Ukraine, based on practical experience gained through the implementation of a project supported by the "Mini-Grant" program for therapeutic horticulture, initiated by the NGO «Partnerships for Nature» with support from BGCI and the North Carolina Botanical Garden (USA) (facebook, #терапевтична_ботаніка).
The manual is intended for professionals working at the intersection of psychology, rehabilitation, environmental education, social support, and landscape art: tour guides, botanical garden and arboretum staff, psychologists, educators, coaches, and specialists in therapeutic horticulture and art therapy
Chapters
References
Бондар І. О. Теорія кольору: навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.051501 “Видавничо-поліграфічна справа”. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2016.164 с.
Блінов О.А. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод психологічної хірургії. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2015.No 4(29). С. 5-9. Режим доступу: https://core.ac.uk/reader/229857210
Ворсобин В.Н., Жидкин В.Н. Изучение цвета при переживании положительных и отрицательных эмоций школьниками. Вопросы психологии, 1980. № 3.124 с.
Вікіпедія. Вільна енциклопедія. https://uk.wikipedia.org/wiki/
Дудяк В. О., Занько Н. В., Сельменська З. М. Природа кольору та його характеристики. Львів: Укр. акад. друкарства, 2013. 208 с.
Думенко І., Тайхриб К. Дослідження впливу кольорів на оптимізацію навчального процесу. MOTROL, 2012. Vol. 14., №2, С. 148 -151. Режим доступу: http://megalib.com.ua/sections/Psychology.html.
Ільїн Е. П. Емоції і почуття, глава 18. Режим доступу: http://psychologis.com.ua/-1-43.htm
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Коляденко, С. М., Літяга, І. В. (2022) Використання проективних метафоричних асоціативних карт “Pockets” (“Кишені”) у процесі підготовки фахівців соціальної сфери. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова (90). С.68-75. Режим доступу: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.90.14
Костю С., Марценюк М. До питання історії вивчення поняття спілкування. Вісник Національного університету оборони України. зб-к наук. праць. К.: НУОУ, 2019. Вип. 2 (52). С. 72-78. DOI: 10. 33099/2617–6858 – 2019– 52– 2 – 72-78
Костюченко О. В. Психологічна роль одоративної складової Світосприймання у життєдіяльності сучасника. Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : матеріали міжнародної науково-практичної конференції), м. Київ, 8 грудня 2023 р. Львів –Торунь : Liha-Pres, 2023. С. 93-97. https://doi.org/10.36059/978-966-397-353-1-23
Мірошниченко О.А. Акмеологічні засади проведення психолого-педагогічних тренінгів для дорослих: Навчально-методичний посібник. Житомир: Вид-во «Рута», 2019. 239 с. http://eprints.zu.edu.ua/33898/1/3333.pdf
Мушкевич М.І., Чагарна С.Є. Основи психотерапії: навч. посіб. за ред. М.І.Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк: Вежа-Друк, 2017. 420 с.
Основи психотерапії: навч. посіб / М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна; за ред. М. І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с. https://core.ac.uk/download/pdf/153588416.pdf
Основи теорії кольору. Навчально-методичний посібник для здобувачів освітнього ступеня бакалавра спеціальності 186 “Видавництво та поліграфія” усіх форм навчання [Електронний ресурс]/ [упоряд. Т.І. Веретільник, Л.Д. Мисник, Капітан Р.Б., Мамонов Ю.П., Манзюра О.В.]; М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси : ЧДТУ, 2020.130 с.
Панфилова М.А. Графическая методика «Кактус». Обруч. №5. 2000. С. 12-13.
Пушкар О. І., Бондар І. О. Теорія кольору: конспект лекцій для студентів напряму підготовки “Видавничо-поліграфічна справа” усіх форм навчання. Х.: Вид. ХНЕУ, 2008. 147 с.
Проданчук І.В., Білоусова Г.Г. Обгрунтування вибору кольору для шкільного форменого одягу. Вісник КНУТД, 2007. № 1. С. 84–88.
ТімченкоО.В., Похілько Д.С. Аналіз сучасних методів діагностики емоцій у дітей. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 2017. Випуск 55. С. 259-268. https://core.ac.uk/download/pdf/144775208.pdf
Рожевий колір пригнічує агресію: цікава теорія Шаусса. Поштівка, 2016. https://poshtivka.org/rozhevyj-kolir-prygnichuye-agresiyu-tsikava-teoriya-shaussa/
Сью Стюарт-Сміт. Садотерапія. Як позбутися бур’янів у голові. [Переклад на укр.: Яна Філоненко]. Yacaboopublishing, 2021. 328 с.
Ткаченко А. А. Духовно-природная психотерапия. (Эсхатологический аспект). Личностная и профессиональная элитарность. Кировоград: КОД, 2001. 220 с.
Цимбалюк І. М. Психологічне консультування та корекція: навч. посібн., модульно-рейтинговий курс. [2-е вид., випр. і доп.]. К.: Професіонал, 2007. 544 с.
Шамлян К.М. Символ дерева у психодіагностиці та психотерапії. Національний лісотехнічний університет України. Науковий вісник, 2006, вип. 16.4. С. 158-163.
