Розділ 15. ФОРТЕПІАННІ ТА ХОРОВІ ТВОРИ Б. ЛЯТОШИНСЬКОГО У ВИБУДОВІ СИМВОЛІСТСЬКИХ ЗАСАД МИСЛЕННЯ КОМПОЗИТОРА

Автори

Ольга Олексіївна Рижова
Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7925-967X
Ірина Геннадієвна Шевчук
Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9334-8449

Анотація

Тема нарису зумовлена високою значущістю спадщини Б. Лятошинського, внесок якого у вибудову «українського авангарду» заслуговує особливої шани й відповідної уваги до стильової специфіки вияву тих авангардних ознак мислення. Табуйованість символізму в мистецтві й мистецтвознавстві ХХ століття, що склалася з різних причин на Заході й на Сході, у вітчизняних умовах (естетичні критерії домінували у митців Заходу, ідеологічно-політичні – в умовах радянської державності), визначила замовчування того мистецького і світоглядно-культурного шару, який сукупно називається символізмом. Тільки в умовах поставангардного буття ставлення до того напряму поступово змінилося, ба більше, за спостереженням О. Маркової, від 1970-х років піднялася хвиля
неосимволізму в межах «мозаїчності» поставангардного буття [3, с. 99-134]. Цей поворот естетичних та ідеологічних переваг стосується і ставлення до спадщини Б. Лятошинського, в якого категорично «не помічалися» вихідні дебюсистсько-ваґнеріанські і скрябіністські установки від перших проб творчості (про це – [5]).
У цьому плані особлива увага спливає до хорових здобутків композитора, які самою жанровою природою в умовах українського творчого підходу тяжіли до традиціоналістських стильових вимірів. Основою інтелектуальних побудов Б. Лятошинського справедливо вважають інструментальну симфонічну сферу, вокальні, зокрема хорові, композиції існують у явній залежності від генеральної ідеї творчого здобутку композитора – симфонічного «літописця» провідних ідей-образів вітчизняної історії.
Тому епохально-зламна книга про Б. Лятошинського В. Самохвалова [8] так і обмежувалася симфонічними здобутками як сутністю його творчої спадщини. Цікава і багато в чому стильово уточнювальна монографія І. Савчука [7] не торкається взагалі перипетій стильових виборів композитора в межах сукупної типологічної жанрової палітри. У книзі однієї з авторок цієї публікації
[5] простежено символістську вибудуваність фортепіанної творчості Б. Лятошинського, у статті [6] показано стильову затребуваність стосовно сольно-вокального вираження. В цьому випадку
йдеться про хорові здобутки композитора, які усвідомлюються в дотичності до символістських засад, спеціально простежених в інструментальній творчості.
Основне питання, яке вирішується в цьому нарисі, це питання стильової ідентифікації хорових композицій Б. Лятошинського в руслі їхньої причетності до символістських вимірів, очевидних
стосовно інструментальних і сольно-вокальних набутків майстра. Методологічним озброєнням виступає інтонаційний підхідшколи Б. Асаф’єва в Україні, як це показано в працях Л. Довгань,
О. Маркової, В. Самохвалова та інших провідних мистецтвознавців Вітчизни. В результаті вперше у вітчизняному музикознавстві зроблено висновки про символістський стильовий принцип, який
простежується в хорових творах композитора.

Біографії авторів

Ольга Олексіївна Рижова, Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової

Кандидат мистецтвознавства 17.00.03, доцент, доцент кафедри спеціального фортепіано ОНМА імені А.В. Нежданової

Ірина Геннадієвна Шевчук, Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової

Викладач ОНМА імені А.В. Нежданової


Ідеальні першооснови націй і мистецьких відкриттів

Сторінки

328-354

Опубліковано

грудня 27, 2022

Деталі щодо доступних видів видань: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-617-520-423-8

Date of first publication (11)

2022-12-27